יום שבת, 12 בספטמבר 2009

האם יש חוקיות שאני לא מכיר ?



על נִסים ועל קסמים
מאת: משה אדמוני
במציאות שלנו נראה שלא חסרים נִסים. למעשה, כל אחד מאיתנו נוהג לספר
לפחות על נס אחד שהתרחש במהלך חייו. מדי פעם אנו שומעים על סדרה נרחבת של תופעות יוצאות דופן החל מנִסים רפואיים, הינצלות בלתי סבירה מסכנה או ממוות, וכלה במכופפי כפיות ובעלי קמעות למיניהם.

אולם, אם נעצור ונתעמק במושג "נס", נראה בעצם שהוא מאוד מטושטש בתפיסה שלנו. אם הנס דבר בלתי אפשרי, אז איך הוא קורה? הרי דברים בלתי אפשריים אינם יכולים לקרות... אם הוא דבר בלתי אפשרי, אז למה אנו מקווים שהוא יקרה? ולבסוף, אם הנס כבר מתרחש בעולם שלנו, אז למה אנו עדיין תופסים אותו כנס?

השאלות האלה מראות לנו שההסתכלות שלנו על מושג הנס מבולבלת ולא הגיונית, ונובעת מצורך רגשי לחפש משהו שהוא מעבר לקיום ולחיים שלנו, משהו טוב יותר.

היום פשוט יותר להסביר תופעות רבות שבעבר הוגדרו כמופלאות או כדמיוניות. היליד האפריקאי ראה ציפור מתכת נוראית שמגיעה ברעש גדול מהשמים, אבל אם היינו עומדים שם במקומו היינו רואים לא יותר מאשר מטוס בואינג בתהליך נחיתה. פעם לא יכולנו אף לדמיין, שאם ננוע מספיק מהר אז לא נצליח לשמוע דבר. היום אנחנו יודעים שזה ייתכן כשנעים מהר יותר ממהירות הקול.

אם כן, מושג הנס תלוי בהכרה שלנו את המציאות. יותר מכך, הנס הוא דבר יחסי, כי מה שנתפס במקום אחד או באדם אחד כדבר רגיל, נתפס כנס במקום שני ועל ידי אדם אחר. למשל, אם היינו רואים את השכן מרחף לעומתנו באוויר, היינו חושבים שהשתגענו, אבל בחלל, שבו כוח המשיכה אפסי, הדבר אפשרי בהחלט.

בעולם הרוחני הנס הוא חוק

העולם הרוחני מתקיים מעבר לגבולות התפיסה שלנו. בעולם הרוחני אין נִסים, זהו עולם של אהבה ונתינה, ולכן הכל מתרחש בו בצורה בלתי מוגבלת ונצחית. לפיכך, גם החוקים שונים. בעולמנו הכל פועל לפי חוקים של קבלה, של אגו, ואילו בעולם הרוחני הכל מתנהל על פי חוקים של נתינה - פיזיקה רוחנית. כשמשיגים את הכוח העליון מבינים שאין נִסים. האדם מפרש ארועים מסוימים כנס מפני שהוא נמצא בדרגה שבה עדיין אין לו תפיסה של הטבע העליון, אלא הוא מוגבל לממד הגשמי הצר שאותו הוא תופס. לכן, מה שנתפס בעינינו כנס, בראיה רוחנית יהפוך למציאות ברורה, לחוק טבע ממשי.

אם כן, בשביל לתפוס את המציאות הרוחנית צריך שינוי של הטבע, שינוי של כלי התפיסה שלנו את המציאות מחושים אגואיסטיים לאלטרואיסטיים. כך נוכל לקלוט, כמו מקלט רדיו ממש, את המציאות שמעבר לטבע שלנו.

כולנו היום מחכים לנס. על מסך הטלוויזיה שלנו מרצדות תוכניות של קוראי מחשבות ושל מחוללי נִסים. במובן מסוים היינו רוצים לברוח מהמציאות, ולו לשעה, למצוא מפלט מהקשיים שמלווים אותנו במציאות הזו, ולהגיע למשהו עליון יותר, משהו שעד כה לא ניסינו.

אבל נס אמיתי, כלומר שינוי הטבע שלנו לטבע של נתינה, יתרחש רק אם נרצה מספיק חזק להתחבר עם הכוח העליון. רק אז נצליח לפרוץ החוצה מהטבע שלנו ולהחליף אותו בטבע הרוחני, טבע של נתינה. אנו נעלה "מעל השמש".. המציאות היומיומית שלנו פשוט תהיה טובה יותר. אין הכוונה שנרחף אי שם בעולם או בממד אחר, אלא הכל יתרחש כאן, בעולם שלנו, בלי נִסים ובלי קסמים. אנו נתחיל לחיות לפי חוקים רוחניים וכך המציאות הגשמית שלנו והמציאות הרוחנית יתאחדו להרגשה אחת שלמה ונצחית.