יום שבת, 5 בספטמבר 2009

כולנו יחד ! מפגש חגיגי לקראת השנה החדשה


ביום חמישי, 10.9, ב - 18:00, באמפי וואהל, פארק הירקון, כולנו פותחים את השנה במפגש חגיגי שכולו טוב ! הרצאה של הרב לייטמן, שאלות ותשובות, מופעי תרבות, שירים ומוזיקה.

יום שלישי, 1 בספטמבר 2009

קיצור תולדות האושר








מאת : אלי וינוקור

"חִשבו מהר : מה יגרום לכם להיות מאושרים, אבל באמת מאושרים ?"

כך נפתחה כתבת השער של השבועון האמריקני השני בתפוצתו בעולם - "ניוזוויק" (Newsweek). בגיליון שיוחד כל כולו לנושא, ניסו טובי הפסיכולוגים, הסוציולוגים, הביולוגים והכלכלנים בעולם לענות על שאלת מיליון הדולר: "מהו סוד האושר ?" או ליתר דיוק : "מהו הדבר שיעשה אותנו מאושרים?".

"אולי כסף ?" שאלו החוקרים. "אם יהיה לי כסף", אומרת פנטזיית האושר המקובלת, "אוכל לטוס לכל העולם, לקנות את כל מה שאני רוצה, לשלוט בחיי... בקיצור, כסף יעשה אותי מאושר". נכון ? לא נכון !

מחקרים רבים שהתפרסמו בשנים האחרונות חושפים בפנינו נתון מפתיע : לאחר שאנו מרוויחים את סכום הכסף הנחוץ לנו כדי לספק את צרכינו הבסיסיים, הכסף כבר לא עושה אותנו מאושרים יותר. מאותו רגע, משתנים אחרים ממלאים את התפקיד המרכזי במרדף אחר האושר. שאלות כמו: "למי יש יותר, לנו או לשכן ?" מתחילות לתפוס את מרכז הבמה. הדשא של השכן תמיד ירוק יותר... כבר אמרנו ?

"מה לגבי מנוחה ?" אולי אם נעבוד פחות וננוח יותר, נזכה לאושר המיוחל ? גם את ההנחה הזאת שוללים החוקרים על הסף. בית הספר לפסיכולוגיה באוניברסיטת לסטר באנגליה פרסם לאחרונה את מפת האושר העולמית. באופן מפתיע, או לא, ארצות הברית "קְשַת היום", ניצבת במקום ה-23, הרבה מעל לצרפת ה"נופשת", שמדשדשת הרחק במקום ה-62. ישראל, דרך אגב, ממוקמת במקום ה-58.

בזו אחר זו שוללים חוקרי האושר את רוב המוסכמות שהיו מקובלות עד היום לגבי מושא מחקרם. בטווח הארוך, הם מוסיפים ואומרים, הקריירה, חיי הנישואין, ואפילו בריאות יציבה לא יהפכו אותנו למאושרים.

אז מה כן ? דווקא על השאלה הזו מתקשים רבים מהם להשיב. דומה שקל יותר לזהות את הגורמים שלא יהפכו אותנו למאושרים, מאשר להציע פתרון מעשי.

"האושר נמצא בכל מקום : בראש רשימת רבי המכר בארצות הברית, במוחם של קובעי המדיניות ומובילי דעת הקהל, ואפילו בכלכלה, שמצמיחה מתוכה בימים אלה ממש תחום חדש בשם `כלכלת אושר`... ובכל זאת, איכשהו הוא תמיד מצליח לחמוק מאתנו", מסכמת את הנושא רנה פוראואר, הכתבת הכלכלית הבכירה של "ניוזוויק".

אז איך מפצחים את המטריקס של האושר המיוחל ? או במילים פשוטות יותר :
מה בכל זאת יעשה אותנו מאושרים ?

לצפייה בקליפ : איך אני יכול להגיע לאושר?